Om kwart over zeven stond de gendarmerie, in strak uniform naast de boot. Of ik niet gezien had dat deze plek voor tot 10 meter schepen was. Ik zei hem dat ik dat wel gezien had, maar dat we aan de overkant niet mochten liggen en we maar 1 meter meer hadden dan die 10 meter. Ik zei ook dat we netjes betaald hadden. We zouden over een uurtje weg gaan. Zo boos als hij kwam, zo redelijk vertrok hij weer. Fijn dat hij nog respect had voor een man die ouder was dan hij.
Om negen uur lagen we bij de eerste sluis voor deze dag. Direct achter de sluis lag een tunnel van 564 meter lang. Uit de berg gehakt in 1880. Je moest echt oppassen dat je de rauwe muur niet raakt.
De sluiswachter hielp ons om in de 3.30 meter hoge sluis de landvasten om de bolders te krijgen, waarna hij gelijk groen licht gaf voor de tunnel. De sluis aan de andere kant van de tunnel draaide we zelf.
Het ging allemaal vlot. Wat we tegen hadden, was dat we geen tegenliggers tegen kwamen. Zij zorgen ervoor dat de sluis klaar staat als wij komen. Nu moesten we bij iedere sluis wachten tot de sluis gezakt was, voor we erin konden, omdat we wel een boot voor ons uit hebben die steeds het waterniveau naar boven brengt. Bij iedere sluis is er een bypass, waar het overtollige water overheen gaat. Meestal stroomt het water over drie compartimenten, alleen de laatste dagen blijft het vaak bij 1 of twee stralen. De temperatuur lag rond de 34 graden. Vanaf 3 uur liep de hemel langzaam maar zeker vol . De wolken werden steeds zwaarder, en net toen wij de laatste sluis voor deze dag invoeren, begon het te regenen. Ieder stond op het voor of achterdek om het schuttingsproces soepel te laten verlopen. We werden nat, zijknat. Tot onze naad toe. De temperatuur koelde af, terwijl de bui voortging. De bui was nog niet helemaal afgerond toen we de haven in voeren. Als een stelletje verzopen katten legden we aan. Toen we vastlagen zag je aan alle kanten de scheepsbewoners uit hun onderkomen komen, met borstels en bezems om alle vuil wat uit de hemel gevallen was, weer van het dek af te vegen.
De havenmeester ontving ons met veel elan . Duidelijke uitleg , en, we stonden nog in het archief van twee jaar terug.
Na het eten Kees geholpen met diesel tankjes vullen bij een tankstation in de straat. Toch fijn als je een grote tankinhoud heb.