Om even na 8 uur werd de motor gestart en kon de reis beginnen. Hattem is toch wel een plaats om een keer terug te komen. De stroom tegen, kostte ons ongeveer 3 km per uur . Op de IJssel moet je vrachtverkeer respecteren en hun altijd voorrang geven als ze blauw of geen blauw bord tonen, maar voor de pleziervaart mag je stuurboord- stuurboord passeren en zo de binnenbochten nemen. Zo een wending spaart meer dan een km snelheid. Blauw bord betekent dat dit schip jou over de verkeerde kant” stuurboord-stuurboord “ wil passeren.
Hoe hoger op de Gelderse IJssel, hoe meer tegenstroom je krijgt. Dit kan oplopen naar 6-7 km tegenstroom boven Zutphen.
Onze eindbestemming voor vandaag was haven “de Engel “ in Rheden. Een oude stukje doodlopend rivier waar wat industrie, woonboten en de haven lag. Wat ouwbollig ingericht, maar toch modern met een camper plaats en goede afval voorziening. Gerund door vrijwilligers. Op zoek naar een nieuwe havenmeester en een nieuw bestuur. Er zijn nogal wat uitdagingen, maar ik kreeg de kopsteiger, voor mij alleen.
Kees en Bregda, liggen hier ieder jaar een tijd, omdat hun dochter hier woont. Met Kees en Bregda gaan we straks de tocht voortzetten. Zij op hun kotter de “Neie deie “, dat nieuwe dag betekent. Volgende week vrijdag ontmoeten wij elkaar in Maastricht.